23 Dec
23Dec

שמי בני קליין, ישראלי וברזילאי. מתגורר בריו כבר מעל לתשע עשרה שנים ובעל החברה ריוטריפ. הדרכתי אישית עד היום אלפי ישראלים שבאו לטייל כאן ובעברי, חגגתי והשתתפתי במספר לא מועט של קרנבלים בכל המקומות המפורסמים וגם בכמה שפחות ידועים, כמו זה באיטאונס. 

הכתבה הזאת עוסקת בנושא חשוב ומרכזי בטיול בברזיל, הקרנבל. אסביר לכם על סוגי הקרנבל השונים בברזיל (כדי שתוכלו להחליט באופן מושכל לאן ללכת ולא לרוץ סתם אחרי העדר) ואתן לכם קצת רקע על העם הברזילאי ואיך הוא משתלב בכל מה שקשור לקרנבל. בנוסף, אספר לכם גם איך אתם יכולים להיות משתתפים פעילים בקרנבל!


הקרנבל הכי שווה בברזיל - יש דבר כזה?

קיים ויכוח קבוע בקרב המטיילים וחברות התיירות איפה הקרנבל הכי שווה במדינה. בתור מדריך בריו ב 17 השנים האחרונות, אני מסייר עם תיירים בקרנבל מדי שנה וגם משתתף בו באופן פעיל, בתור חוגג וגם כמופיע בבלוקים (הופעות הרחוב המפורסמות). 


זה אני בסמבודרומו בריו דה ז'נרו

זה אני בסמבודרומו בריו דה ז'נרו


אז בואו נעשה לכם קצת סדר בבלאגן - אם אפשר בכלל לסדר קרנבל.

‏כשבאים ואומרים לכם איפה הקרנבל הכי טוב זה בדיוק כמו להגיד איפה הפלאפל הכי טוב, לכל אחד יש את המועדף עליו (שלי זה פלאפל הכוכב באבן יהודה). בקיצור, הכל עניין של טעם אישי. לכן, כשאתם מתלבטים איפה לחגוג את הקרנבל חשוב לברר ולבחור את החוויה שהכי מתאימה לכם. חשוב שתדעו פרטים לגבי הקרנבל כמו סגנון המוזיקה (ריו  - סמבה, סלבדור - AXE ,תיכף נסביר עם דוגמאות) וסוג ומקום הפעילויות המתקיימות בקרנבל (מסיבות רחוב, הופעות ענק חינם ועוד).

'הקרנבל' הוא אירוע שמתרחש בכל ברזיל וגם במדינות אחרות בדרום אמריקה ובעולם... אז איך מישהו יכול להגיד לכם איפה יהיה לכם הכי טוב אם הוא לא יודע בדיוק מה אתם מחפשים ואוהבים ?

אולי זה מה שבא לכם ? קרנבל יווני שבו המשתתפים זורקים קמח אחד על השני….

מתחילים מההתחלה

הקרנבל הומצא במדינת הפיצה והספגטי - איטליה, במאה ה 16 בעיר ונציה. במקורו היה הקרנבל מסיבת מסכות של המעמד העליון ונערך כהכנה לחג הפסחא ולארבעים הימים לפניו. במשך 40 יום אלו, הקתולים נמנעים מאכילת בשר, שתיית אלכוהול ושאר תענוגות הגוף. כדי להעביר את רוע הגזירה הומצא הקרנבל - שפירושו - carne vale - שלום לבשר. ארבעה ימים בהם מותר לחגוג ולעשות כמעט הכל לפני הסבל הקרב. שאר עמי אירופה גילו מהר שגם להם כדאי להשתתף בחגיגה וכך הגיע הקרנבל לצרפת, ספרד ופורטוגל. מהר מאוד נדד הקרנבל לברזיל בעזרתם של עבדים שהגיעו מהיבשת הישנה ואומץ בחום על ידי העם הברזילאי שמזוהה איתו היום יותר מכל עם אחר בעולם.  

הקרנבל בוונציה, לא נראה שהם נהנים...הקרנבל בוונציה, לא נראה שהם נהנים

אבל כמו כל ההתחלות, גם לקרנבל הברזילאי הייתה התחלה קשה….  בתחילת המאה ה 17 החלו להיראות מסיבות קרנבל במדינת פרנמבוקו. מן צעדות שמחה בהם השתתפו עבדים שהיו בעיקר סבלים של שקי סוכר וסחורות שונות. עד סוף המאה ה 18 הקרנבל נחגג בכל רחבי ברזיל באותה מתכונת. כמובן שמסיבות העבדים לא התקבלו יפה ונחשבו מלוכלכות ואלימות. למרות זאת, הרוב המכריע של בעלי העבדים העניק להם חופש כדי להשתתף בה

קרנבל בריו דה ז'נרו בסוף המאה ה 18קרנבל בריו דה ז'נרו בסוף המאה ה 18

עם הגעת משפחת המלוכה הפורטוגלית לברזיל נעשו מספר ניסיונות לביית את החגיגות ולהפוך אותם ליותר "אירופאיות" על ידי הצבת שוטרים במוקדי החגיגות. ב 1830 חוקקו מספר חוקים שהגבילו את החגיגות ואיימו לחסל אותם. 

הסמבה מצילה את הקרנבל

הסמבה נולדה אמנם במדינת באייה אך מהר מאוד אומצה על ידי ריו דה ז'נרו וגרה פה עד היום (אמרנו לכם שהברזילאים אוהבים לאמץ). פה היא התפתחה למגוון סגנונות וב 1893 עם הקמתו של הבלוקו הראשון (שהוא היסוד למסיבות הרחוב של היום), בחור בשם אילריו, ממדינת פרנמבוקו (איפה שהכל התחיל, זוכרים) כתב את הסמבה הראשונה לקרנבל. שנה לאחר מכן אותו בלוקו הופיע בפני הנשיא - מה שלא עזר לאילריו שנעצר כמה פעמים על ידי המשטרה.  

ב 1889 הופיעו הבלוקוס החוקיים הראשונים בריו דה ז'ניירו וב 1918 הוקם הבלוקו הוותיק ביותר שעדיין פעיל (מומלץ ללכת אם אתם פה בקרנבל) Cordão da bola preta. 

הקרנבל יהפוך לחוקי רק מאוחר יותר ב 1935.

ככה זה נראה היום - Cordão da bola preta

משמעות הקרנבל לברזילאים

בברזיל, 200 שנה אחרי שהומצא, מהות הקרנבל לא השתנתה. כאן, הקרנבל מסמל חופש לעם כולו, מסופ"ש עד סופ"ש, שבעה ימים בסה׳כ. מה שנקרא אופיום להמונים. המשתתפים יהיו בדרך כלל צעירים, תיירים ואנשי המעמד הנמוך (כלום לא השתנה). אנשי מעמד הביניים והמעמד הגבוה מנצלים את הקרנבל לחופשה במקומות שקטים יותר. בערים הגדולות תמצאו מסיבות רחוב בחינם והופעות גדולות, אבל יש קרנבל גם במקומות הקטנטנים בגרסה קטנטנה.

האנשים הפשוטים חיים בציפייה מקרנבל לקרנבל, חוסכים כסף כדי להצליח לנסוע לטייל או לצאת למסיבות ולהשתגע חופשי. כי בתכלס, העם הברזילאי הפשוט עובד קשה מאוד עם שכר נמוך ומחכה לקרנבל כל השנה כדי לפרוק, להשתולל ולשכוח את צרות החיים. חשוב לזכור שבברזיל שכר המינימום הוא 998 ריאל לחודש, 33 ריאל ליום. רוב העם הם אנשים קשיי יום שרוצים להנות מהחיים, אפילו אם זה רק לשבוע אחד בשנה.


האנשים הפשוטים עושים את הקרנבל - מנקה רחובות רוקד סמבה זה רק בריו

האנשים שאתם רואים ברחובות מנגנים ורוקדים, האנשים שיושבים בטריבונות ומשלמים כדי לצפות במצעדים  התחרותיים - זה העם הברזילאי. הורים, סבים, דודים ודודות, ילדים בכל הגילאים. כולם מחכים בכיליון עיניים לחגיגה משפחתית עממית. הריגוש של הקרנבל בשבילם מאז ומתמיד היה הרגע הכי כיפי של השנה ולו הם מצפים.

הקרנבל מתחלק לשני סוגים, קרנבל הרחוב המסורתי המתקיים בכל ברזיל והקרנבל התחרותי שמתקיים באצטדיונים סגורים בריו דה ז'נרו, סאו פאולו ופלוריאנפוליס.

ליגת הסמבה -מה זה בכלל?

בשנת 1928, בריו, הוקם בית הספר הראשון לסמבה. בשונה מהבלוקים ומסיבות הרחוב, חברי בית הספר לימדו את האוכלוסייה והפיצו את הסמבה. מדי שנה, רקדני בתי הספר מבקרים בשכונות אחרות בעיר כדי לעזור לפופולריות של הסמבה והקרנבל לגדול. ב 1932 נערכה התחרות הראשונה בין בתי הספר לסמבה, מה שאנו מכירים היום כמצעד המנצחות.

תחרות הסמבה היא ליגה, ממש כמו ליגת הכדורגל שלנו, רק שפה היא מגלגלת יותר כסף. ענף הקרנבל גלגל כ- 6.25 מיליארד ריאל והניב למעלה מ 20,000 משרות בשנת 2018.  כדי להופיע בקרנבל, בתי הספר לסמבה מוציאים כמאה מיליון ריאל בשנה על חומרי גלם - שלא לדבר על משכורות ושירותים.

לממהרים..... ככה נראה ערב שלם של תחרות ב 5 דקות

מגוחך קצת, כשחושבים על העניים מריעים לאירוע שעולה כל כך הרבה על חשבונם, במקום בריאות, חינוך ,היגיינה וכל מה שחסר, אבל איכשהו...זה עובד!
מעבר לזה, הקרנבל הפך כמעט לדת ללא מעט אנשים, ולכן מושך לברזיל מיליוני תיירים כל שנה.

אם ממש בא לכם להעמיק ואתם מבינים קצת פורטוגזית, אז אלו הם האתרים של הליגות השונות: ליגת הסמבה של ריו דה ז'נרו, ליגת הסמבה של פלורה, ליגת הסמבה של סאו פאולו

קצת על סמבה

אז הבנו שהברזילאים ברובם הם אנשים קשיי יום, עם שמדוכא מאות שנים על ידי שליטיו, שמספרים לעולם שהבעיה של ברזיל היא העם.... אבל נצלול עוד טיפה פנימה נסביר על קצה המזלג:
זוכרים רובין הוד? האצולה שדופקת את העם הרעב בזמן שהם חוגגים על חשבון המיסים.... זה מה שקורה בברזיל כבר יותר מ 500 שנה.

נשאלת השאלה, כל כך הרבה שנים של שחיתות ואף אחד לא פוצה פה ?
אההה !!! פה מקומה של הסמבה. אם תקראו את מילות השירים של קבוצות הסמבה הגדולות תגלו המון מילות מחאה על אי צדק וחוסר השוויון הקיים בברזיל במשך מאות שנים.

כדי להכיר את הסיפור, שאלפי אנשים שרים לפני מאות אלפי צופים כל הלילה בתחרות הקרנבל, נמליץ לכם לחפש און ליין את השירים ולתרגם בקלות. מילות השיר של בתי הספר לסמבה נקראות Samba enredo  .בנוסף, אם תלמדו לשיר כמה שירים לקרנבל של שנת 2020 ותהיו פה תרגישו שונה לגמרי ממי שיושב ולא שר יחד ויודע על מה מדובר ;)

ככה זה נשמע - samba enredo של בית בפר לסמבה Mangueira לקרנבל 2020

הגל הישראלי

אחרי שהבנו בכלליות מה זה הקרנבל והחשיבות של האירוע הזה לעם הברזילאי, נתמקד במטייל הישראלי אל מול החוויה האדירה הזו.

הרוב הגדול של המטיילים הישראלים חוגגים את הקרנבל בעיקר בפלוריאנפוליס, סלבדור וריו. לא מחייב כמובן שאיפה שיש הכי הרבה ישראלים יהיה הקרנבל הכי טוב, אבל יש מגנט חזק לתנועה של הגל.
עד לפני 10 שנים המגנט היה על ריו ,עבר לסלבדור ובשלוש ארבע שנים האחרונות פלורה מתחזקת מאוד. יש גם תנועה חלשה לקרנבל באולינדה-רסיפה שנחשב הכי אותנטי.

אישית, חגגתי את הקרנבל בכל המקומות האלה ואולי מה שהכי טוב לי לא הכי טוב לכם ומה שהיה לי הכי טוב לפני 15 שנים כבר לא הכי טוב לי עכשיו ;)

אז המטרה שלי היא לא לומר לכם איפה הכי טוב, אלא לתת פרטים. כמו שאומרים אתן לכם חכה במקום דג. יש כבר המון מידע ברשת על מקומות בהם נמצאים הישראלים בקרנבל אז אני אתרכז במידע שלא מפורסם במקומות אחרים.

קרנבל בכל מקום מייצג את התרבות המקומית, לכן ישנם הבדלים רבים בין מקום למקום כמו סוג המוזיקה, הריקודים, התחפושות וגם סגנון מסיבות הרחוב משתנים מעיר לעיר.

מה זה בלוקוס…. ?

קרנבל הרחוב בערים הגדולות מתמקד במסיבות הרחוב, ה Blocos. הבלוקוס הם תזמורות עם עשרות נגנים בסגנונות שונים, המופיעות על משאיות ענק שנוסעות לאיטן ואחריהם המון דלוק, ועל גבי במות ענק בפני מאות אלפי איש. כל בלוקו שכזה, מספק בין 2 ל 3 הופעות במשך הקרנבל כולו, בדרך כלל באותו המיקום. כך נוצרות בערים מסיבות רחוב במשך 24 שעות ביממה במשך הקרנבל כולו ובכל העיר. בריו דה ז'נרו לדוגמא ישנם יותר מ 500 בלוקוס. זאת אומרת בין 1000 ל 1500 מסיבות רחוב. לכל בלוקו שכזה יכול להיות סגנון מוזיקה שונה וקהל משתתפים שונה לחלוטין. בריו לדוגמא יש בלוקוס לתינוקות ולילדים שמושך משפחות בעיקר, למעריצי הזמר שיקו בוארק שקהל היעד שלו הוא בעיקר נשים ועוד.

  בעבר סגנון המוזיקה בבלוקוס היה בעיקר סמבה אבל כיום תוכלו לשמוע עשרות סגנונות שונים. בריו יש אפילו בלוקו שמנגן רק שירים של הביטלס.   הבלוקו הכי מוכר בסלבדור לדוגמא הוא OLODUM שצילם עם מייקל ג'קסון קליפ בריו ובסלבדור. 

הבלוקו האהוב עלי, ceu na terra, בשכונת סנטה טרזה  היפהפיה. מתחיל להופיע ב 7 בבוקר בימי הקרנבל

בריו וסלבדור יש מאות בלוקוס שונים שמנגנים בעיר בזמן הקרנבל, לעומת זאת, בפלורה יש 45 רק  בלוקוס. ברחובות ריו מתקיימות חזרות כל סופש במקומות שונים. אם מעניין אתכם לראות בחי חזרה של אחד הבלוקוס, דברו איתנו ונעדכן אותכם בכיף לגבי כל האירועים השווים בריו.

סך הכל, מדובר במאות מסיבות רחוב בכל עיר גדולה. אנו ממליצים לכם לתכנן מראש איזה מסיבות יותר מעניינות אתכם ואת בסגנונות המוזיקה שאתם אוהבים. כך בעצם תתכננו את הקרנבל שהכי מתאים לכם.

בקישור הזה תמצאו את רשימת הבלוקוס בכל עיר 

איך אתם יכולים להשתתף בקרנבל

קרנבל תחרותי 

כל בית ספר שמופיע בשדרה של הסמבודרומו מורכב מכיתות או מקבוצות של 100-150 איש.

המשתתפים - רקדנים, נגנים ואנשים טכניים, נפגשים 3-4 חודשים לפני הקרנבל 3 פעמים בשבוע ומשתתפים בחזרות כדי להגיע למצעד מוכנים ככל היותר. זיכרו שלייצג בית ספר לסמבה עבורם זה חלום והם יעשו המון כדי להביא כבוד לקהילה לזכות בתחרות.

פה, כל אחד יכול לעלות תמגרש. אם אתם יכולים לבוא לחזרות, תזכו להשתתף אם תשקיעו מספיק. 

דרך אגב, יש גם כיתה לא תחרותית שאליה הכניסה בתשלום ;) תמורת 300-600 דולר בממוצע תוכלו להשתתף במצעדים הגדולים של הקרנבל כחלק מהמופע! מומלץ בחום !

קרנבל רחוב 

כדי להצטרף לאלפי רוקדים אין שיטה מיוחדת... זה מושך פנימה לבד אם נהנים מזה, אז כדי שתוכלו להנות הכי הרבה יש לקרנבל בריו אתר או אפליקציה (חפשו BLOCOS DE RUA) שמראה איפה יש מסיבות רחוב ואירועים נוספים אז ככה תוכלו לתכנן הכי טוב מה תעשו בקרנבל שלכם ;)

קרנבל בריו דה ז'נרו

בבלוקוס הכי גדולים בריו יש עד מיליון וחצי איש מסביב למאות נגנים המנגנים ללא הגברה. זאת תזמורת קרנבל מטורפת ורק חולי הקרנבל מגיעים לשורה הראשונה, הכי קרוב לנגנים. מסביבם יש מאבטחים עם חבל ואסור לעבור אותו.

מה שהכי מייחד את ריו מבחינת הקרנבל זה הגודל של הקרנבל התחרותי. כל ערב המצעד מתחיל ב 21:00 ונגמר בין 5 ל 6 בבוקר. עוברים בשדרה בממוצע 25-30 אלף רקדנים,נגנים ,אקרובטים וכו. הקרנבל התחרותי נמשך ארבעה לילות, שני לילות של הליגה הראשונה (הפחות שווים אבל עדיין הופעה מטורפת) ושני לילות של ליגת העל (מחיר הכניסה עולה).
בריו ההופעה של המצעד הכי הכי הכי גדולה בעולם. אי אפשר להשוות את זה לשום דבר אחר והחוויה והאופוריה הם משהו שקשה להסביר במילים.

קרנבל בפלוריאנפוליס

מוכרת בשם פלורה, כאן תשמעו בעיקר מוזיקת פופ ואלקטרוני. תוכלו לשמוע גם מוזיקה ברזילאית ברחובות, כמו MPB ופאנק ברזילאי, שזה קצת כמו טודו בום של סטטיק ובן אל. כמעט ולא תשמעו סמבה ו Axe ,שהם שני סגנונות המוזיקה העיקריים של ריו (סמבה) וסלבדור (Axe). 

ישנו מצעד של קבוצות הסמבה השונות ותוכלו למצוא גם מסיבות רחוב בסגנונות מוזיקה שונים. בנוסף, בפלורה מגוון רחב של מסיבות כמו מסיבות בריכה מהצהריים ועד שעות הלילה המאוחרות. 

בפלורה נהוג בקרב הישראלים להשכיר וילות ענקיות של עשרה עד עשרים איש במשך הקרנבל. כך תהיה לכם פרטיות ומסיבות בריכה לאורך כל הקרנבל. 

סלבדור ואולינדה

מסיבות הרחוב של סלבדור נחגגות מסביב למשאיות עם רמקולים ענקיים ועליהם במה. על הבמה הזאת נמצאים כוכבי ההופעה. יש אזורים שונים עם מסיבות המוניות וקטנות יותר. הסגנון הכי חזק במסיבות האותנטיות ברחוב הוא האפריקני, כי זה מה שמייחד את סלבדור ובכלל את מדינת באהייה, תרגישו את אפריקה חזק שם (גם מבחינת הלבוש האוכל והתרבות הכללית). 

באולינדה המוזיקה יותר בסגנון מאראקאטו ו frevo, סגנונות שלא תשמעו בערים האחרות. יש גם בובות ענק שמלוות את המצעדים וגם שם יש בלוקוס אבל זה הרבה יותר רגוע וקטן. סוגי התחפושות והאיפור שונים ויש ריקודים מקומיים שתראו רק שם, כמו בעיקר הfrevo.

לסיכום

הקרנבל הוא חוויה מדהימה. בה תוכלו להכיר את התרבות הברזילאית טוב יותר, או פשוט לחגוג ולהנות מהחיים. אבל חשוב לנו שתדעו 'למה אתם נכנסים'. תחקרו לפני, תבררו, תבדקו מי ממליץ או אומר איפה הקרנבל הכי טוב .... (יכול להיות שהוא היה רק בקרנבל אחד)
רק אז תחליטו איפה תבלו את הקרנבל, לפי מה שהכי טוב ומתאים לכם.


ריו טריפ היא סוכנות טיולים ישראלית בריו דה ז'ניירו. אנחנו מוציאים טיולים יומיים בעיר ובאזור וכן מארגנים טיולים לקבוצות פרטיות על פי דרישת הלקוח. 

נשמח לעזור ולחלוק אתכם מידע נוסף על הקרנבל ועל ריו דה ז'נרו, לענות על שאלות ולהתייעץ.

 צרו איתנו קשר:
וואטסאפ 98689-5321 21 55+
www.riodaytrip.com






הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.