24 Feb
24Feb

בשנים האחרונות התפתחה תיירות העוני בערי השנטי בעולם כולו, וכך לצד אין ספור האטרקציות התיירותיות בריו דה ז'נרו, נולדה לה בתחילת המילניום אטרקציה חדשה - הפאבלות - שכונות העוני המפורסמות של ריו ושל ברזיל. בשונה מרוב ערי השנטי בעולם, הפאבלות בריו נמצאות בתוך העיר,בצמוד לשכונות המעמד הבינוני והגבוה ובאזורים התיירותיים, כך שקשה מאוד להתעלם מהם גם אם תנסו מאוד. 

מניסיון, ישנם הרבה מטיילים המתלבטים אם לצאת לסיור פאבלות ולהיחשף לעוני ולמה שבעיננו, כמי שמגיעים ממדינת שפע, נחשב לאומללות מסוימת (בהקשר הזה טוב להזכיר ש 94% מתושבי הפאבלות הצהירו שהם חיים חיים מאושרים ושתי שליש מהתושבים לא יעזבו את הפאבלה גם אם יהיה להם מספיק כסף). האמת היא שאין לנו תשובה ואנחנו לא מתכוונים לשכנע אף אחד לבקר או לא באחת מהפאבלות של ריו. אולם, לדעתי, מכיוון שבפאבלות חי מספר לא מבוטל מתושבי העיר, טיול בריו דה ז'נירו לא יהיה טיול ממצה בלי לחוות גם את החלק הזה של העיר. 

איך הכל התחיל ? הפאבלה הראשונה בריו 

לאחר ביטול העבדות בברזיל בשנת 1871 (ברזיל הייתה המדינה האחרונה בעולם שהכריזה על ביטול העבדות) הגיעו לעיר כ 200 אלף (!!!) עבדים. היו אלו אנשים שאת כל חייהם עד אז העבירו בעבודה קשה בחוות הקפה שהיו פזורות ברחבי מדינת ריו דה ז'נירו. המון זה הגיע לעיר ללא יכולת ממשית לעבוד בעבודה שאינה עבודת כפיים בגלל שהיה נטול השכלה ובגלל האפליה הכבדה שלמרבה הצער קיימת גם כיום. חלקם הגדול של העבדים המשוחררים התרכז במרכז העיר בסביבות Central do Brasil, תחנת הרכבת המרכזית שעדיין הייתה בתהליך בנייה, ועבדו שם. רובם הגדול של אנשים אלו גר במבנים גדולים בהם כל משפחה גרה בחדר ובהם השירותים והמטבח היו משותפים. מכיוון שבשנים ההם איזור מרכז העיר נחשב לאיזור היקר של העיר, החליט ראש העיר ב 1893 לבטל את האפשרות לסוג זה של מגורים, מה שגרם לאלפי אנשים לאבד את ביתם בין לילה. אנשים אלו השתכנו האופן עצמאי בהר שנמצא מאחורי תחנת הרכבת (Morro da Providencia) והקימו את הפאבלה הראשונה בריו וברזיל כולה. 

אחד הבתים הראשונים ב Morro da Providencia 1905  (Foto: Renascença)אחד הבתים הראשונים ב Morro da Providencia   Foto: Renascença

מה זה פאבלה ?

ב 1897 חזרו כ 20 אלף חיילים לריו דה ז'נרו ממלחמה שהתחוללה בצפון המדינה. מכיוון שאנשים אלו לא קיבלו את שכרם גם הם הגיעו למרכז העיר למשרדי המלחמה של ברזיל (הממוקמים עד היום ליד תחנת הרכבת). חיילים אלו פלשו לחווה ויותר מאוחר פונו ממנה. משם עלו גם הם ל Morro da Providencia והתנחלו בו. 

בזמן שהותם במלחמה, התגוררו חיילים אלו בין היתר בהר שנקרא הר הפאבלה, על שם צמח שגדל בצפון ברזיל. כך זכה מקום המגורים החדש שלהם לאותו השם בדיוק ומשם עבר השם לכל ההתנחלויות הלא חוקיות בריו ובברזיל.  

הפאבלות התרבו במקביל לצמיחת העיר ויצירת פרויקטים רבים שגרמו למהגרי עבודה להגיע לעיר. פועלים אלו היו צריכים להתגורר קרוב לעבודה והחלו לבנות את בתיהם על הגבעות סביב האזורים שבהם היו להם יותר הצעות עבודה זמינות. 

כיום ישנם 763 (!!!) פאבלות בריו דה ז'נרו ו 22% מן האוכלוסייה בריו גרה בהם. זו היא העיר הברזילאית בה המספר הרב ביותר של תושבי פאבלה - מיליון וארבע מאות אלף תושבים !!!

סוחרי סמים בפאבלות - תמיד זה היה ככה ?

האלימות בפאבלות והסחר בסמים החלו רק בסוף שנות השבעים, בזמן הדיקטטורה ששלטה בברזיל באותה התקופה. הדיקטטורה ראתה את העניים המובטלים כמעמד מסוכן שלא תורם לשלטון במאומה. עד אז שלטו בפאבלה בעיקר אנשים שעסקו בהימורים לא חוקיים (בברזיל נפוץ עד היום משחק הימורים שנקרא משחק החיה Jogo do bicho וגם היום מי שעוסקים בו נחשבים לאנשים מקושרים מאוד). באותה התקופה הפשע גאה בברזיל והמשטרה, בגלל אוזלת ידה ומניעים אחרים, התעסקה בעיקר בנושאים פוליטיים כנגד מתנגדי משטר. 

התקופה הייתה שיא הסחר בסמים בקולומביה והממשל האמריקאי החל לאמן את המשטרה הימית שלה, משמר החופים האמריקאי, לסגירת האיים הקריביים כשער לכניסת סמים. עם סגירת התוואי הקריבי ומסלול מקסיקו, מצאו סוחרי הסמים מסלול להפצת הסם ברחבי ברזיל. הם מצאו ממשלה חלשה ולא מאורגנת, מדינה מושחתת, הרבה סבל ואזור שהממשלה לא נכנסה אליו - הפאבלות.

כיום שולטים בפאבלות 4 ארגוני פשע הנאבקים ביניהם על השליטה בפאבלות. ארגונים אלו הוקמו על ידי סוחרי סמים ואחראים על ההפצה והמסחר בסם. הנתון המדהים הוא שאיתם מתחרה ארגון הנקרא מיליציה - המורכב משוטרים לשעבר שעברו לצד השני. המיליציה שולטת על כ 45% מן הפאבלות בריו ומתפרנסת מגביית דמי חסות מתושבי המקום ומעסקים בפאבלה. 

הפשע בפאבלה הוא דבר חדש יחסיתהפשע בפאבלה הוא דבר חדש יחסית

מה עושה המדינה

רק בשנות התשעים, כשהפאבלות כבר התגבשו ואוכלוסייתן כבר היו עצומות, החלה הממשלה העירונית לחפש דרכים לעיור הפאבלות, במקום פשוט להרוס אותן. במהלך תקופה זו, תוכניות כמו Favela Bairro (שכונה-פאבלה) החלו להביא תשתית לאזורים אלה, כמו מים זורמים, תברואה בסיסית, איסוף אשפה, תאורה ציבורית וכו '. 

בשנת 2008, לפני המונדיאל והאולימפיאדה שהתרחשו בעיר, החלה מזכירות הביטחון הציבורי במדינת ריו דה ז'ניירו ליישם את פרויקט יחידת משטרת הפסיפיקציה (UPP), המורכב מפריסת יחידות משטרה קהילתיות בפאבלות הנשלטות על ידי סחר בסמים, ובחידוש השליטה בשטח עבור השטח מדינה. הפרויקט עבד מצויין עד לאחר המשחקים האולימפיים. מיד אחרי המשחקים הופסק רוב המימון וקרטלי הסמים שבו והשתלטו על רוב הפאבלות בחזרה. 

שוטרים בפעילות בפאבלהשוטרים בפעילות בפאבלה

איך זה לחיות בפאבלה

עד כאן הנתונים היבשים. אבל איך זה באמת לגור בפאבלה ומי הם הפנים והשמות ברחובותיה הצרים ? אם אתם נמצאים בריו כרגע או מתכוננים להגיע שימו לב לאנשי השירותים בקופקבנה ואיפנמה. מנקי הרחובות, המוכרים בחנויות, עוזרות הבית, השוערים בבניינים, פועלי הבניין, המוכרים בחוף הים. רובם המכריע גר בפאבלות הסמוכות. בסוף כל יום עבודה הם חוזרים הביתה לפאבלה. אלו הם אנשים פשוטים בעלי שמחת חיים נדירה שנולדו לתוך מציאות לא פשוטה כלל, של עוני ושל חיים באזורי פשע. בשנים האחרונות חלק גדול מהם הפכו לנוצרים אוונגליסטים בגלל חדירת הכנסייה לואקום שנוצר בעקבות נטישת המדינה. 

בפאבלה רוסיניה (Rocinha), שנמצאת דרומית לאיפנמה, בה נערך סיור הפאבלות שלנו (במסגרת סיור היום שלנו בריו) תוכלו למצוא קהילה גאה במורשת שלה.

הרחובות הסואנים והאנרגטיים מעניקים למקום זהות משלו, והאווירה המסיבתית הבלתי פוסקת נותנת אופי למה שהיא כבר פאבלה יוצאת דופן. אף על פי שאזורים מסוימים של הפאבלה נשלטים על ידי סוחרי סמים, מעולם לא תרגישו לא בנוח או בסכנה. פשעים בתוך הפאבלה הם דבר נדיר ביותר ולא מקובלים על ידי הקהילה. המתח והקונפליקט כמעט ואינם קיימים. הרבה תיירים טוענים להרגשה בטוחה הרבה יותר בתוך הפאבלה מאשר בחוץ בעיר המרכזית. 

תושבי רוסיניה סובלים מתנאי מחיה קשים, רבים חיים ללא השירותים הבסיסיים ביותר אך למרות זאת, הקהילה עדיין גאה בשמירה על הפאבלה שלהם נקייה ככל האפשר. בנקים, סופרמרקטים, מכוני כושר ובתי מרקחת הופכים את רוסיניה לעיר בתוך עיר בה כולם משרתים מטרה. הסטריאוטיפים מזיקים לקהילה זו הממשיכה לסבול ומערערים קשות את העבודה הקשה והתמדה של אלפים שגרים בה. רבים שואפים לשפר את חייהם ומגיע להם לדעת שלא כולם תופסים אותם באור שלילי.


ריו טריפ היא סוכנות טיולים ישראלית בריו דה ז'ניירו. אנחנו מוצאים טיולים יומיים בעיר ובאיזור וכן מארגנים טיולים לקבוצות פרטיות על פי דרישת הלקוח. נשמח לסייע לכם לתכנן את הטיול בריו דה ז'נירו ובברזיל



הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.